Carl Philipp Emanuel Bach

 

 

Ο Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ (Βαϊμάρη, 8 Μαρτίου 1714 – Αμβούργο, 14 Δεκεμβρίου 1788) ήταν ο δεύτερος γιος του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, από το γάμο του με την εξαδέλφη του Μαρία Μπάρμπαρα Μπαχ και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του δεύτερου μισού του 18ου αιώνα.

Σε ηλικία τριών ετών βρέθηκε με την οικογένειά του στο Καίτεν, όπου είχε προσφερθεί στον πατέρα του η θέση του Καπελμάιστερ. Την εκπαίδευση του στο τσέμπαλο και στο εκκλησιαστικό όργανο την οφείλει αποκλειστικά στον πατέρα του ενώ δεν υπάρχουν πηγές που να φανερώνουν πως ασχολήθηκε με την εκμάθηση άλλων οργάνων εκτός από τα πληκτροφόρα Όπως αναφέρει ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του «Στη σύνθεση και στο παίξιμο πληκτροφόρου δεν με δίδαξε ποτέ κανείς άλλος εκτός από τον πατέρα μου».  Έτσι είχε τη μεγάλη τύχη να έρθει από νωρίς σε επαφή με πολλά και διαφορετικά μουσικά είδη της εποχής, χωρίς να μπει στη διαδικασία να ταξιδέψει.

Η μητέρα του πέθανε το 1720 και, τρία χρόνια αργότερα, ο ίδιος εγκαταστάθηκε στη Λειψία, όπου σπούδασε νομικά στη Σχολή του Αγίου Θωμά και στη συνέχεια στο πανεπιστήμιο της Λειψίας. Συνέχισε τις σπουδές στη Φρανκφούρτη, όπου και τις ολοκλήρωσε παίρνοντας το δίπλωμά του το 1735, αν και προφανώς δεν είχε σκοπό να ασχοληθεί παρά μόνο με τη μουσική. Από τα 15 του μόλις χρόνια, αλλά και κατά τη διάρκεια των σπουδών του, συμμετείχε ενεργά και βοηθούσε του πατέρα του στα ρεσιτάλ και τις συναυλίες του. Παράλληλα έπαιρνε μέρος σε ποικίλες μουσικές δράσεις και παρέδιδε μαθήματα μουσικής, διδάσκοντας έργα δικά του αλλά και του πατέρα του. Οι πρώτες συνθέσεις του χρονολογούνται γύρω στα 1730.

Το 1738 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο, λόγω διορισμού του από τον πρίγκιπα Φρειδερίκο Β΄ της Πρωσίας (που αργότερα έγινε βασιλιάς), στην υπηρεσία της πρωσικής Αυλής, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1767.2%ce%b2

Οι αναρίθμητες συνθέσεις του Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπάχ (περισσότερα από 1.000 έργα), περιλαμβάνουν διάφορα μουσικά είδη, εκκλησιαστικής και κοσμικής μουσικής, όπως συμφωνίες και κοντσέρτα (για φλάουτο, τσέμπαλο, πιάνο, τσέμπαλο και πιάνο, όμποε), 2 ορατόρια, μοτέτα, καντάτες, μουσική δωματίου και τραγούδια. Οι συνθέσεις του της περιόδου του Αμβούργου (1768-88), φαίνονται κάπως πιο συντηρητικές, λόγω του βασιλικού εργοδότη του, σε αντίθεση με εκείνες του Βερολίνου (1738-68), που χαρακτηρίζονται καινοτόμες και πρωτοποριακές. Στις πιο σημαντικές του συνθέσεις ανήκουν το Magnificat (Η.772) (εκκλησιαστική μουσική, Βερολίνο, 1749) και η καντάτα Heilig (Η.778) (1776).

versuch-uber-die-wahre-art-das-klavier-zu-spielenΤο 1753 εκδόθηκε το «Versuch über die wahre Art das Klavier zu spielen» («Μελέτη για την αληθινή τέχνη της εκτέλεσης Πληκτροφόρων»), ένας θεωρητικός θησαυρός για τους ερμηνευτές, μαθητές και δασκάλους, που τον καθιέρωσε ως αυθεντία στη σύνθεση και τη διδασκαλία των πληκτροφόρων. Ο Χάυντν, μιλώντας για το συγκεκριμένο έργο, το αποκάλεσε «το σχολείο των σχολείων» και ο Μότσαρτ είπε «Είναι ο πατέρας, είμαστε τα παιδιά». Το έργο ακόμα θεωρείται ως και σήμερα, σταθμός στην ιστορία της μουσικής.

Το 1767, και όντας πλέον ένας από τους πιο φημισμένους συνθέτες, ερμηνευτές και δασκάλους μουσικής, εγκαταστάθηκε στο Αμβούργο, προκειμένου να αναλάβει τη θέση του Κάντορα στη Λατινική Σχολή (μια θέση που κατείχε ως τον θάνατο του, ο νονός του Γ. Φ. Τέλεμαν ) και του Αρχιμουσικού των πέντε μεγάλων εκκλησιών της πόλης. Παρέμεινε στο Αμβούργο μέχρι το θάνατο του, τη 14η Δεκεμβρίου 1788.

 

Σε αντίθεση με το μεγαλύτερο αδελφό του, Βίλχελμ Φρήντμαν, ο Κάρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ κατάφερε να εμπνεύσει κάποια από τα σημαντικότερα πρόσωπα της μουσικής, όπως είναι ο Χάυντν, ο Μότσαρτ και ο Μπετόβεν. Ενδιαφέρον είναι πως, έχοντας επηρεάσει ιδιαίτερα τον Χάυντν, άφησε αργότερα τον εαυτό του να εμπνευστεί από το νεαρότερο συνθέτη, όπως ακριβώς μετά από χρόνια ο Χάυντν ενέπνευσε και εμπνεύστηκε από το Μότσαρτ.

Ο Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ έκανε το όνομα του ένα από τα πιο συνώνυμο της μετάβασης από την εποχή Μπαρόκ στον Κλασικισμό.

Πηγές:

 

Για το Ωδείο Ars Musicalis και το μάθημα Ιστορία της Μουσικής

η μαθήτρια του Τμήματος Πιάνου και Ειδικού Αρμονίας

ΒΕΡΑ-ΛΥΔΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Advertisements

One thought on “Carl Philipp Emanuel Bach

  1. Παράθεμα: Franz Joseph Haydn | Ars Musicalis

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s